Stabil vállalat jövőképpel - Utódlástervezés


Egy sikeres cég felépítése nem kis munka. Az alapító ismeri az üzletet, a körülményeket, jól mozgatja és használja kapcsolatait, ami mind erős befolyással van az üzletére, és ez részben a sikerének a záloga is. Egy nemzetközi statisztika azt mutatja azonban, hogy a családi vállalkozások 60-70%-a az alapító visszavonulása után vagy eladásra kerül, vagy felszámolják. Azaz nem megy tovább az alapítótól az örököseinek, és a vállalat nincs felkészülve az alapító utáni időszakra.

Többféle elmélet létezik, hogy ez miért van így. Bizonyára az összes közül a legfontosabb az, hogy a vállalat az alapító kivonulása után elveszti azt a karizmatikus, lelkes és törekvő embert, aki addig összetartotta a céget. Legrosszabb esetben, ha a tulajdonos váratlanul meghal, vagy más okból hirtelen távozik az üzletből, és a cég még nem felkészült, akkor a család és a vállalat szenvedni, a konkurencia pedig örülni fog. Egy ilyen esemény családi és üzleti kapcsolatokat tehet tönkre, és elindíthat olyan kedvezőtlen folyamatokat, amelyen csak a jogászok lesznek gazdagabbak. Egy sikeres utódlással viszont mindenki csak nyer.  

A vállalatvezető kulcsszemély

A cég ebben a felállásban egy embertől függ, az alapító tulajdonostól, ezért váratlan távozása (akár csak egy betegség miatt, amely hosszabb időre ledönti a lábáról) veszélybe sodorhatja a munkavállalók, valamint az alapító családjának az egzisztenciáját is. Ezért nagyon fontos, hogy a vállalatok utódlása tervezetten működjön, hiszen ennek hiányában a kockázat túlmutat a cég jövőjén. Javaslom, hogy a lenti néhány jó tanács alapján kezdjék el az utódlás tervezését mihamarabb, még akkor is, ha nem szeretnének visszavonulni a közeljövőben.

Két eseményre kell felkészülni az utódlástervezésnél:

1.  Ki fogja átvenni a cég vezetését, ha bármi váratlan esemény történik a cégvezetővel, és időszakosan kiesik a munkából?

Ez az egyszerűbb, tervezhető eset, amikor egy erre felkészített személy helyettesíti a távol lévő vállalatvezetőt, és a már jól bevált módon, átalakítás és változtatások nélkül viszi tovább a céget, amíg a vezető visszatér.

2. Ki fogja véglegesen átvenni a cég vezetését, ha az alapító tulajdonos váratlanul, vagy tervezetten végleg távozik, és az utódnak kell továbbvinnie a céget?

Itt már az utód az alapítótól független döntéseket hozhat, átalakításokat végezhet, és szakíthat a hagyományokkal, a korábbi vállalatvezetési elvekkel.

Néhány praktikus előkészületet már az alapító aktív időszakában tanácsos megtenni: 

Tisztázni kell a családban, ki képes, és ki szeretné átvenni a cég irányítását szükség esetén, vagy véglegesen, amikor annak eljön az ideje. Érzelmileg nagyon megviseli a sikeres vállalatok tulajdonosait, ha a családtagok nem lelkesednek a cég továbbviteléért. Ne az utolsó pillanatban derüljön ki, számíthatunk-e családi utódlásra!

A döntést tehát minél hamarabb meg kell hozni, ki legyen a cégvezető az alapító tulajdonos távozásával. Ez újabb érzelmi konfliktus lehet a cégvezetőnek, hiszen olyanra készül, amit még esze ágában sincs megtenni, szereti, és sikeresen vezeti a saját cégét. Az utódlás hiányának kockázat azonban tervszerűen kezelni kell.

Az alapítónak mindenképpen külső segítségre lesz szüksége, hogy a legalkalmasabb utódot kiválassza. Még akkor is, ha a gyermekei szóba jöhetnek utódként, nehéz családon belül kezelni, hogy nem feltétlenül valamelyik gyermek lesz az alapító utóda a vállalatvezetésben. Egy külső szakember sokat segít a helyzet áttekintésében, a kiválasztásban, a vállalati és családon belüli kommunikációban. A család fontos tényező, hiszen egy sikeres vállalat tulajdonrészét öröklik majd, de a vállalatot nem ők fogják irányítani. Egy pártatlan ember segítségével meg kell érteniük, és el kell fogadniuk, hogy a legmegfelelőbb utóbb kiválasztása biztosítja majd a számukra az anyagi biztonságot.  A családtagok szívesebben fogadják egy külső embertől a döntést, mintha csak a tulajdonos családfő rendelkezne így. 

Milyen kihívásokat kell kezelni? 

      Szülőknek és gyermekeknek egyaránt tisztában kell lenni a családi „széthúzás” és különvélemény lehetőségével. A szétválás gyakran bekövetkezik, ha a család egyik fele például az anyához húz, mert nem tetszik neki apa döntése. Így a gyermekek is szemben állhatnak egy idő után, ami rendkívül szövevényes családi konfliktusba torkollhat. Az alapítóknak egy üzleti folyamatot kell követni az utódlás tervezésében és a felkészülésében, máskülönben drámák lehetnek az üzleti igények és a családi érzelmek összekavarodásával. Ha a családi széthúzás veszélyéről tájékoztatjuk, és megfelelően felkészítjük az alapítót, valamint az utódlástervezésben szóba jöhető családtagokat, akkor nem szabad, hogy az üzlet és az érzelmek zavara bekövetkezzen.

A vállalkozók, még ha kemény üzletemberek is, érzelmileg nehezen viselik az átadás folyamatát. Kritikusak lehetnek az utód módszereit, eljárásait, gondolkodását illetően.  Néhány dolgot másképp gondolnak jónak, és sebezhetőnek, szükségtelennek érezhetik magukat, amikor az utód a megfelelő információk birtokában már önállóan is képes lesz a vállalatot vezetni az alapító tulajdonos nélkül. A családtagoknak a lehető legtöbb segítséget kell nyújtani az átadási folyamatban. Minél erősebb a támogatás, annál jobban sikerülhet az átadás.

A sikeres átadás érdekében a vállalkozás tulajdonosának találnia kell más elfoglaltságot, mielőtt távozik az üzletből. Ha nem tud gondolatban kivonulni, és másra figyelni, valószínűleg megzavarja, és tudattalanul is akadályozza az átadást, és ezzel nehéz helyzetbe hozza az utódot, valamint a vállalat vezetőit. Ha megtalálja azt a másfajta tevékenységet, amelyben visszavonulása után is majd örömét leli, hatékonyabb, eredményesebb és sikeresebb lehet az utódlástervezés és az átadás folyamata.

Fontos tudni, hogy az utódlás tervezése és előkészítése évekbe telhet. Néha már túl késő, amikor a tulajdonos elkezd gondolkodni az utódlásról és a vállalat jövőjéről. A megfelelő ember megtalálása, felkészítése legalább olyan méretű stratégiai feladat, mint egy új termék bevezetése, egy beruházás, vagy egy felvásárlás.



Összefoglalva: mit kell átgondolni az utódlástervezéshez?

  • Gondolja végig, családon belül szeretné tartani a vezetést, vagy külső emberekben is gondolkodik!
  • Határozza meg, milyen emberekre, kompetenciákra van szüksége az üzlet töretlen sikeréhez és jó teljesítményéhez!
  • Válassza ki a megfelelő embert külső, semleges tanácsadó segítségével!
  • Tűzzenek ki közös célokat, alakítsák ki maguk közt a bizalom légkörét, és legyenek az utódnak érthető, jól követhető teljesítmény célkitűzései!
  • Tegye érdekeltté az utódját anyagilag a sikerben!
  •  Legyen terv vészhelyzetre is!
  • Tartsa szem előtt, hogy mindez hosszabb időt, akár éveket vehet igénybe, amikor az alapító párhuzamosan a vállalat vezetése mellett felkészíti utódját!
  • Keressen magának minél hamarabb új elfoglaltságot!
  • Álljon rendelkezésre, ha tanácsra van szüksége az utódnak, de soha ne szóljon bele kéretlenül a munkájába!
Amennyiben további információra van szüksége a témát illetően, hívjon vagy írjon, és kérje ingyenes konzultációnkat: www.humanexcellence.hu



Ellenőrző lista a HR kiszervezése előtt

A döntést nagyban támogatja egy jól végiggondolt ellenőrző lista (checklist) arról, hogy mi van jelenleg a HR-en, és mit szeretnénk majd a kiszervezés után kapni. Ilyenor derülhet ki, hogy a cég mire szórta a pénzt, és mire fordított csekély, vagy túlzott figyelmet, mire nem jutott soha idő, és mi vitte el a figyelem és energia nagy részét a mindennapokban. Ha csak a költségek csökkentése a cél, akkor is számos lehetőség adódik néhány kiemelt HR folyamat fejlesztésére. 
A lenti kérdések csak példák. Minden vállalatnak kell egy saját, testre szabott lista, ami releváns a saját esetére. Ennek összeállításában és értékelésében a HR szolgáltatók általában díjmentesen, vagy csekély összeg fejében segítenek. Az ellenőrző lista 
  • A munkaügyi és a munkajogi tevékenységeket kik végzik a cégénél? HR és munkaügyi szakemberek, vagy általános asszisztenciával, könyveléssel, egyéb területet is ellátó munkatársak?
  • A toborzási és kiválasztási munka gyorsan, olcsón, hatékonyan zajlik? Elégedettek a kiválasztás minőségével?
  • A teljesítményproblémák, a fegyelmi, valamint más kellemetlen ügyek csak alkalmiak, és kezelésük nem okoz nehézséget?
  • A vállalat teljes mértékben követi és alkalmazza a munkajogi és munkaügyi szabályokat?
  • A HR riportok rendszeresek, automatizált, jól követhető, összehasonlítható adatokat tartalmaznak?
  • A munkatársak motiváltak, örömmel végzik a munkájukat, mindenki pontosan tudja mi a dolga, és eredményesen dolgoznak?  
  • Meg tudja mondani a HR, melyik dolgozó a legproduktívabb a munkakör/ fizetés/teljesítmény arányában?
  • Vannak a cégnél munkakörökhöz rendelt juttatási csomagok?
  • A vállalat létszámának kevesebb mint 2%-a végez adminisztratív (back office) tevékenységet az üzleti területek kiszolgálására, a kötelező adminisztráció elvégzésére?
Néhány teendő, ha már gondolkodunk a HR kiszervezésében
  • Gyűjtsék össze a vezetők a HR bevonásával (ha van HR munkatárs)  a vállalat munkaügyi, munkajogi és adminisztratív hiányosságait, gyengeségeit, problémáit
  • Gondolják végig, mit adnának szívesen külső szolgáltatónak, és mit tartanának inkább házon belül
  • Határozzák meg, mit várnak a HR-től most, és az elkövetkezendő néhány hónapban, évben
  • Gondolják végig, mi lesz azokkal a munkatársakkal, akikre nem lesz szükség a kiszervezés után. 
  • Nézzen körbe a HR szolgáltatók között, kérjen ajánlatokat, ellenőrizze az árakat és a szolgáltatás tartalmát
  • Gyűjtsön ötleteket és információt olyan cégektől, akik már kiszervezték a HR-t
Ha minden lényeges információ a birtokunkban van, akkor lehet meghozni a döntést a kiszervezésről. A HR teljes vagy részleges kiszervezése egy (i.) átmenetet biztosító előzetes munkával kezdődik (transition project), majd (ii.) a szolgáltató megkezdi a működést, (iii.) eközben pedig egy változáskezelési program részeként a vállalat dolgozóinak a változásokról folyamatosan kommunikálunk, és az érintett HR dolgozókat az előzetes terveknek megfelelően kezeljük. Vannak olyan szolgáltatók, akik átveszik a jól teljesítő, de átszervezés miatt feleslegessé váló munkatársakat, ezt érdemes a legelején tisztázni a szolgáltatóval, tud-e ilyen megoldást nyújtani, illetve a vállalat részéről egyáltalán van- e igény erre. 

További információ a kiszervezésről: www.humanexcellence.hu


Néhány dolog, amit érdemes tudni a HR tevékenységek kiszervezéséről

 Egyre több vállalat dönt úgy, hogy a HR tevékenységeket, vagy akár a teljes háttértámogatást kiszervezi, és szolgáltatásként megvásárolja egy alacsony havi díjért. Ezek a szolgáltatók hosszú távú megoldást adnak, hiszen a szolgáltatás egy folyamatfejlesztést (testre szabást), az átvételt, a szolgáltatás feltételeinek tisztázását, majd a működtetést tartalmazza. 
A szolgáltatáscsomag tetszőlegesen változtatható, és az ügyfél csak azért fizet, amit ténylegesen igénybe vesz. A HR részleges vagy teljes kiszervezése tehát érdekes lehet azoknak a cégeknek, akik

  •  profi háttértámogatást szeretnének fix költségen,
  • az üzletre összpontosítanak az adminisztráció minimalizálásával
  • a meglévő létszámkeretet inkább az üzleti területeknek szánják a termelékenység növelése érdekében
  • a munkaügyi felelősséget és kockázatokat szeretnék kiküszöbölni
  • a munkavállalókkal való kapcsolataikat javítanák
  • szeretnének elismert munkáltatók lenni a munkaerőpiacon.


Milyen további hatása van még a kiszervezésnek?

1.       A HR kiszervezésével a toborzás-kiválasztás folyamat erősödhet

Az új munkatársak keresése és felvételi procedúrája gyakran frusztráló a vállalatok számára. A folyamat túl hosszú és stresszes, és mire az új munkatárs eljut addig, hogy teljes munkaerőt jelentsen a csapatban, gyakran hosszú hetek, akár hónapok telnek el. Ha pedig menet közben elveszítünk egy-egy munkatársat, az nem csak a papírmunkát növeli, hanem a termelékenység visszaesését, és az eredmények csökkenését is eredményezheti. Emellett kezdhetjük a toborzás-kiválasztást előröl.

A munkaerő toborzás és felvétel teljes folyamata -  angolul „staffing” – a HR szolgáltatást nyújtó cégek alaptevékenysége, idetartozik gyakran az orientációs program is.  
Nagyon sok időt, energiát és költséget spórolhat meg a cég, ha egy kézben, a HR szolgáltatónál összpontosítja a toborzási feladatokat. 
Mivel a HR szolgáltató több vállalatnak is végez HR feladatokat, valószínűleg többféle forrást használ, és sokféle módszert ismer a jelöltek felkutatására. Emellett jól ismerik a piac különböző részeit, és a földrajzi, iparági sajátosságokkal is tisztában vannak. Így a HR szolgáltató többféle megoldással tud szolgálni a toborzási-kiválasztási feladatok elvégzéséhez akár saját forrásból, akár besszállítóinak koordinálásával bízza meg őt a vállalat.

2.       A HR adminisztrációt részben vagy egészben is ki lehet szervezni  

A HR adminisztráció szükséges feladat a vállalatnál. Sajnos, egyben ezek a legidőigényesebb, és olykor nagy kockázatokat rejtő tevékenységek is.
A HR szolgáltató cégek specialistákkal dolgoznak, akiket folyamatosan képeznek, illetve a változó jogszabályok és trendek követése is a munkájuk része. Ez biztosítja a HR tevékenységek stabil szakmai megvalósítása mellett az innovációt és a fejlődést.

Néhány adminisztratív tevékenység, amit általában szívesen bíznak külső szolgáltatóra a cégek:

  • bérszámfejtés
  • munkavállalók adóbevallásainak elkészítése
  • kompenzációs és juttatási, valamint cafeteria tervezés, és az ezekhez kapcsolódó adminisztráció elvégzése
  • dolgozói kézikönyv, szabályzatok elkészítése, naprakészen tartása
  • dokumentációk minőségügyi és jogszabályi követelmények alapján


Ezek mellett a HR szolgáltatók további feladatokat is át tudnak venni, mint például az orientációs program összeállítása, a bevezető program megtartása, projektek vezetése, vagy adminisztratív támogatása, illetve a teljesítményértékelés rendszerének kidolgozása, vezetők felkészítése, dokumentáció elvégzése, és munkaügyi események előkészítése, támogatása.

3.       A HR kiszervezése pénzt spórol a megbízó vállalatnak

Nem feltétlenül kell a minőségből engedni, vagy kompromisszumokat kötni ahhoz, hogy gazdaságosabb háttértámogatást kapjon a vállalat.  A HR kiszervezése költséghatékony és egyben professzionális megoldás, és a szolgáltatási díj csak egy része a megspórolt költségeknek. Például a fent említett toborzás-kiválasztás kiszervezésével a hirdetésekre és a közvetítő cégek díjára sem kell  költeni – ezekre ugyanis a kiszervezés után már nem lesz szükség.
A legnagyobb költségmegtakarítás azonban a HR-es pozíciókon érhető el: a teljes munkáltatói költségen kívül iroda, eszközök, továbbképzések, és egyéb járulékos költségek is kiküszöbölhetők.

4.       A HR kiszervezése időt spórol a megbízó vállalatnak

A folyamatos rendelkezésre állás, az ad-hoc ügyek menedzselése, az emberek ügyes-bajos dolgai, a vezetők támogatása, riportok készítése, prezentációk és dokumentációk létrehozása, folyamatos karbantartása végeláthatatlan munkaórát jelentenek a HR-en, és nem csak nekik, a vezetőknek is. Az idő pénz, az üzleti területek pedig a saját munkájukra szeretnének figyelni, és biztos ezekben tudni az adminisztrációt.
A produktivitást és az eredményeket drámaian növeli a jól szervezett háttértámogatás egy előre meghatározott terv és megállapodás alapján.

5.       Bármilyen cég kiszervezheti a HR tevékenységeket

Ha egy vállalatnak vannak munkavállalói, akkor HR tevékenységre is szükség van. A kiszervezés rugalmas, létszám alapján mindenki a neki megfelelő szolgáltatást kapja, ezért ugyanolyan szintű és minőségű szolgáltatást várhat egy mikrovállalkozás is, mint egy nagyvállalat.
A kisvállalatok esetében különösen fontos a dolgozók lojalitása, megtartása, és a motivációjuk növelése. A kisvállalat jó hírnevét növelheti, hogy megfelelő  a munkatárak kiszolgálása, és HR támogatást élveznek a munkaviszonyuk alatt.

Minden vállalat más, ezért a kiszervezett tevékenységek végső portfoliója nagyban függ a vállalat profiljától  és igényeitől. Lehet, hogy csak az alap adminisztratív tevékenységeket szeretné külső szolgáltatóra bízni egy vállalat, mert egyébként jól képzett HR-ese és bejáratott HR folyamatai vannak. Az is lehet, hogy csak a folyamatok javítása a cél, és később ezek működtetését egy belső személy elvégzi majd. Ha a HR viszont teljesen vagy részben hiányzik egy vállalatnál, jó döntés lehet ezek kialakítását és elvégzését egy HR szolgáltatóra bízni.

További információért a témában lépjen velünk kapcsolatba: www.humanexcellence.hu.



Hogyan befolyásolja a HR a vállalat profitjának a növekedését?


 Számos vállalat nem tart fenn HR osztályt, mert pénzbe kerül. A HR feladatokat viszont, - ami legtöbbször munkaügyre és kötelező tevékenységekre korlátozódik -, el kell valakinek végezni, és ezt nem HR szakember végzi.  Másik hasonló eset lehet, amikor a HR-es jól képzett és többre érdemesült, mégis egész nap adminisztrál, és túlterheltsége miatt nem tud rendszert vinni a tevékenységeibe, így legtöbbször tűzoltással telik az ideje.

Pedig egy jól működő, professzionális HR nagyban segítheti a vállalatot abban, hogy több bevételt termeljen, és a költségeken jelentős pénzt spóroljon.
A HR tehát nem közvetlenül növeli a bevételt a cégnél, de nagyban segíti a hatékony és eredményes működés megteremtését, és az alábbi területeken direkt költségmegtakarítást is hozhat.

Munkaerő tervezés

Egy profi HR könnyen azonosíthat olyan munkaköröket, melyek már nem szolgálják a vállalat előrejutását, ilyenek például a duplikált háttértámogató pozíciók, asszisztensi, adminisztrátori, tartalom nélküli vezetői, vagy szakértői pozíciók. Egy alapos szervezeti audit rávilágít a felesleges funkciókra, egymást átfedőmunkakörökre, felduzzadt háttértámogatásra, vagy pozíciók betöltőinél a kompetencia hiányokra.  Ha ezeket a munkaköröket utána átalakítjuk, összevonjuk, és csak a szükséges tevékenységeket fedjük le belső munkaerővel, akkor jelentős összegeket spórolhat a vállalat.
A szervezeti audit felszínre hozhat olyan kulcspozíciókat és munkatársakat, akiknek a fejlesztésével jelentős bevételnövelés érhető el.

      Új munkatársak kiválasztása

A munkatársak felvétele nem tartozik a rendkívüli feladatok közé, mégis szakértelmet és piacismeretet kíván a megfelelő jelölt kiválasztása. Minden cég arra törekszik, hogy az új munkatárs a munkaköri feladatait kompetensen, lelkesen és elkötelezetten végezze a vállalat számára, és a csapatba, a szervezeti kultúrába is megfelelően illeszkedjék. Egy rossz kiválasztási döntés sok pénzébe, idejébe és energiájába kerülhet a cégnek.

Elkötelezettség

A Bloomberg Businessweek egyik cikke szerint a munkatársak elkötelezettsége gyakorolja a legnagyobb hatást a cég profitjára ("Employee Engagement -- What It Is and Why You Need It," Bloombergs Businessweek, 2009). A cikk szerint az elkötelezett munkatársak produktívabbak, ami hozzájárul a profit növekedéséhez, míg a lelkesedés nélkül dolgozó munkatársak csak nehezítik a működést. Az elkötelezettség növelése sokféle módon érhető el. A HR kiváló programokat tud ajánlani és megvalósítani, melyek létrehozása és működtetése nem kerül plusz pénzbe, viszont sok pénzt tudnak termelni és megtakarítani a vállalat számára.

Fluktuáció

A fluktuáció igen költséges. Nem csak a távozó munkatárs kifizetése, pótlásának költségei, a kiesett idő alatti helyettesítések túlóradíja kerül sokba, hanem a szervezet többi részére gyakorolt negatív hatása (találgatások, miért ment el, vajon a saját döntése volt-e, milyen információ van a távozó birtokában, amiért úgy döntött, elmegy, stb.) is plusz erőfeszítéseket kíván.  Ehhez járulnak a látszólag jelentéktelen tevékenységek, mint a távozó munkatárs belépőkártya, a kulcsok, eszközök visszavétele, felhasználónevének a törlése, vagy a mobiltelefon visszaadása – ezek mind költségek is! A 3. pontban láttuk, hogy ha a munkavállaló nem elkötelezett, el fog menni a cégtől, vagy a cég fog tőle megválni, hiszen a teljesítménye, a produktivitása sem kimagasló, bár lehet, hogy tudása, tehetsége értékes lenne a vállalat számára, és addigra sok pénzt öltek már a fejlesztésébe, ott tartásába.
Nagyon fontos, hogy a munkatársak kilépése előtt a HR strukturált kilépő interjú vagy kérdőív formájában információt gyűjtsön az elmenetel okáról.  Ezeket feldolgozva a HR olyan programokat kínálhat a vezetőknek és a dolgozóknak, melynek nyomán elégedettségük és elkötelezettségük növekszik, produktivitásuk javul, és nem gondolkodnak azon, hogy elhagyják el a céget. Ezzel nagyon sok pénzt tud megspórolni a vállalatnak

Kapcsolattartás a munkavállalókkal

A szervezeti kultúra része, hogy hogyan bánik a munkáltató, a vezetők és a HR a munkavállalókkal. Egy jól működő vállalati és munkavállalói kapcsolattartási program a HR szolgáltatásaként sok előnyt hozhat, melyet, például panaszok, problémák kezelése, igazságtalan vagy kifogásolható helyzetek meghallgatása, kivizsgálása, felek közötti közvetítés vitás helyzetekben közvetlenül növelik a munkatársak biztonságérzetét és elköteleződését, ami a teljesítményükre is serkentően hat.

Hogyan növeli a kiszervezés a vállalat bevételét?

A HR adminisztráció, vagy a teljes HR tevékenység kiszervezése közvetlenül csökkentheti a költségeket.  Emellett teret hagy a vállalat üzleti tevékenységeinek bővülésére: több figyelem, létszám és pénz marad a termelés, szolgáltatás vagy az értékesítési feladatok elvégzésére és fejlesztésére, vagyis a vállalat fő tevékenységére.
A HR, és egyéb adminisztratív tevékenységek létszáma, költségei felszabadulnak, és ezeket a vállalat a fontosabb, bevételt növelő tevékenységeire tudja fordítani.

A költségcsökkentés mellett még két fontos érv támogatja a kiszervezést.

Az első, hogy a HR szolgáltató cég professzionális szolgáltatást nyújt a megbízónak a megállapodott színvonalon és áron, legtöbbször teljes felelősség átvállalással. Ezek a szolgáltatások általában a munkavállalók száma és az elvégzett folyamatok alapján vannak árazva, tehát a szervezet méretével arányosan fizet elfogadható díjat az ügyfél ugyanolyan magas színvonalú szolgáltatásért, mint egy nagyobb megbízó.

A másik érv, hogy a HR és adminisztrációs folyamatok kiszervezésével folyamatfejlesztés is zajlik, azaz a kiszervezésre kerülő HR és adminisztratív folyamat dokumentált, sztenderd és mérhető lesz. Amennyiben később a megbízó úgy dönt, hogy visszaveszi, vagy más szolgáltatóra bízza a tevékenységet, akkor ezt könnyedén meg tudja tenni a folyamatdokumentáció alapján.

Fontos tény, hogy bizonyos esetekben sokkal költséghatékonyabb a teljes, vagy részleges kiszervezés, mint egy teljes munkaidős HR munkatárs alkalmazása. A kiszervezés azonban akkor is szóba jöhet, ha csak bizonyos folyamatok lefedésére, vagy munkák ellátására nincs kapacitás vagy szakértelem házon belül. Ilyenkor időszakosan vagy állandó megbízással lehet a külső szakértelmet igénybe venni szolgáltatási díjért. A szolgáltatás távolról és a helyszínen egyaránt igénybe vehető, illetve bizonyos esetekben a személyes rendelkezésre állás is része a csomagnak.

A szolgáltatók mind az adatvédelmi, mind a munkajogi és egyéb törvényi megfelelést garantálják, így a vállalat nem csak a felesleges költségektől, hanem a kockázatoktól is megszabadul.

A fentieken kívül számos pozitív hatása van a vállalat eredményeire egy professzionális HR-nek, vagy HR szolgáltatásnak. Érdemes egy ötletbörze (brainstorming) keretében további ötleteket gyűjteni, és a legeredményesebbnek vélt költségcsökkentő tevékenységeket minél hamarabb egy megvalósítani.